13 March 2018

Výrobca autobusov Marián Troliga: V budúcnosti uspeje ten, kto má finálny produkt

Spoločnosť Ayming, odborník na financovanie investícií do projektov výskumu a vývoja, predstavuje podnikateľské príbehy svojich klientov.

Jediný súčasný výrobca autobusov na Slovensku, spoločnosť Troliga bus, spol. s r.o., zatiaľ pod vlastnou značkou vyrobil zhruba štyri stovky vozidiel. V pláne má ale o mnoho viac. Firma, ktorá vyrástla na dodávkach náhradných dielov pre autobusy, nákladné automobily a ďalšie veľké vozidlá, sa stále viac zameriava na budovanie a zostavovanie svojich vlastných autobusov.

Jej majiteľ a šéf, Marián Troliga, v tejto stratégii vidí budúcnosť, rovnako tak verí ekologickému pohonu. Jeho spoločnosť preto vyrába aj autobusy s elektromotorom a má v pláne presadiť sa hlavne na trhoch v rámci EÚ. Vsádza na vysokú kvalitu a moderné technológie, do ktorých masívne investuje. Rozhovor s Mariánom Troligom prinášame v rámci spolupráce so spoločnosťou Ayming, expertom na financovanie investícií do výskumu a vývoja.

 

Aká bola vaša cesta k výrobe autobusov?

Športovo som jazdil na motorkách, pre ktoré sme vyrábali náhradné diely. Vďaka tomu som neskôr prešiel na podnikanie s náhradnými dielmi pre veľké autá a autobusy. Neskôr sme ako firma kúpili fabriku Liaz na výrobu náhradných dielov, kúpili sme tiež podiel v SAD Poprad a nakoniec sme rozbehli výrobu vlastných autobusov. Dávalo to logiku, pretože sme zastupovali veľké množstvo firiem, pôvodne československých, potom i zahraničných.

Ako máte teraz firemné aktivity rozložené, z čoho plynú hlavné príjmy?

Väčšinu nášho podnikania a príjmov teraz tvorí predaj náhradných dielov. Autobusy sú hlavne investíciou do budúcnosti. V podnikaní je dôležité mať v rukách konečný výrobok. Náhradné diely v budúcnosti nebudú fungovať ako teraz, súčasný systém sa postupne mení.

Ako dlho autobusy vyrábate?

Zaoberáme sa nimi zhruba pätnásť rokov. Veľa času venujeme vývoju. Je to dlhodobý proces.

Koľko peňazí do vývoja investujete?

Sú to veľké sumy. Ide hlavne o vlastné finančné prostriedky, ktoré sme doteraz zarobili a tiež o bankové prostriedky. V oblasti financovania nášho vývoja spolupracujeme tiež so společnosťou Ayming. Ayming má expertov, ktorí rozumejú legislatíve a vyznajú sa v tom, akú časť nákladov je možné vrámci superodpočtu na výskum a vývoj zahrnúť do daňovo uznateľných odpočtov na výskum a vývoj. Odmenu dostane len z peňazí, ktoré nám reálne ušetrí.

Akú časť autobusov vyrábate?

Na Slovensku v pôvodnej továrni Liaz vyrábame skelet, interiér a exteriér.

Ďalšie komponenty nakupujete?

Áno nakupujeme. Prevažná časť našich dodávateľov je z EÚ. Zadná a predná náprava ZF je z Nemecka, elektromotory ako aj zadná náprava pre elektrobus je z  nemeckej firmy Ziehl Abegg,  elektrovýzbroj kupujeme z Holandska a tiež z Poľska, prístrojová doska VDO je z Nemecka, dieselové motory značky Cummins  a tiež prevodovka Allison sú vyrábané v USA. Všetky diely sa následne centralizujú v skladoch v Prešove.

 

Celý článok nájdete na: https://hnonline.sk/pr-clanky/1708177-vyrobca-autobusov-marian-troliga-v-buducnosti-uspeje-ten-kto-ma-finalny-produkt